SMOG-1 munkamegbeszélés 2015. május 22.

Bandi Bácsi a szokásos rövid hírekkel kezdte, többek között a jelenlegi felbocsátási lehetőségekkel kapcsolatos új fejleményeket emelte ki.

Józsa Viktor levezényelte a SMOG-1 logó kiválasztását. A meglévő koncepciókon ismételten átfutottunk, szerencsére a megbeszélésen igen sokan megjelentek, így rengetegen tudtak véleményt nyilvánítani. A nyertes logónak egyetlen hibája volt csupán: még nem volt kész. A korábbi ötletekből merítve három konstrukció összedolgozásából készítette el a csapat azt a javaslatot, amit a következőekben fogunk tudni csak bemutatni. Mivel igen sok jó tervet kaptunk a logóra vonatkozóan, ezért egyértelmű, hogy egyes elemeket megtartva, továbbfejlesztve viszont láthatjuk még a későbbiekben kiadványokon, szóróanyagokon, pólókon.

Egyelőre a legbiztosabb startlehetőség egy 620 km-es poláris pálya. A feltétel szerint a jövő év közepére kellene kész lenni, a start várhatóan 15 ezer EUR lenne. A csapat egyértelműen későbbi startot szeretne, mivel ez a határidő igen szűkös a korábbi tapasztalatok alapján. A legtöbb időre a megfelelő tesztek végrehajtásához van szükségünk. Egy hiba felbukkanása esetén az egész sorozatot újra kell kezdenünk, mivel a cél a megfelelő biztonság elérése. A világűrbe nem lehet kiruccanni egy csavarkulccsal és egy forrasztópákával a zsebünkben.

Viktor megemlítette, hogy pl. a kulcsfontosságú mikrokapcsolókkal volt olyan tapasztalat, hogy kívülről teljesen ugyanúgy néztek ki, de sajnos a japán felirat mögött előfordulhat hamisítvány belső szerkezet, amely természetesen nem bírja a névleges 1.000.000 kapcsolást. Ezt az említett tomográfiai vizsgálattal tudjuk esetleg kiszűrni. Viktor továbbá bemutatta az elkészült aksi felfogó elemeket, ezeket mindenki megnézhette. Ugyan jelenleg poliamidból készült alkatrészekről van szó, ami nem űrminősített anyag, ezért a végleges változat egészen biztosan másból fog készülni. Viszont tesztelésre a jelenlegi geometria kiváló.

A rázó-tesztek előkészületeivel kapcsolatban Kiss Botond elmondta, hogy a műhelyrajzokat megmutatta a tanszéken, ahol a kivitelezést fogják csinálni, van nyersanyag, meg kell rendelni a kivitelezést.

Hasonló fázisban van a parabola rögzítő bilincs legyártása is. A Gyártástudomány- és technológia Tanszék műhelyében megvan a szükséges alapanyag, egy utolsó egyeztetésre került még a terve. Mivel a szélsebesség és a rögzítő csavarok száma függvényében rajzolta ki a biztonsági tényezőt, ezért a csapat rádiós tapasztalataira, szokásaira támaszkodva került kiválasztásra a végleges konstrukció.

Bandi bácsi jelezte, hogy az új antenna kiválasztásánál épp egy ilyen szélsőséges adat volt az, ami miatt a kisebb méret mellett döntött. Az állt a leírásban az állt 160 km/h szélerősségnél, hogy fly away. Magyarországon az eddig mért legerősebb széllökés 172 km/h volt, így vélhetően a megfelelő tartószerkezet elkészítése után ilyen jellegű problémánk nem lesz.

Ugyancsak megjegyezte, hogy az új antenna hamarosan megérkezik, a geodéták befejezték a magas-épület meréseit, így lehet kezdni a szereléseket, először a fent lévő 3 m-es parabola szétszedését, amely a terveink szerint a másodlagos, érdi állomásra költözik majd. Az új tányér 4,5 m-es átmérője viszont gyors és precíz tartószerkezeti megoldást igényel, mivel már megérkezett a csomag hazánkba.

Az AzurSpace hamarosan szállítja a napcellákat, 8x4 cm méretűek, 11 darab, nincs védőüveg rajtuk. A szükséges ragasztó szintén úton van, június elején megérkezhet.

Tibor bemutatott egy sorozat grafikont a napcella-szimulátoron végzett merésekből. Jó értéket kapott a hatékonyságra, de lát még esélyt ennek javítására is. A mű-nappal kb. 210 mW teljesítményt ért el.

Figyelni kell a veszteségek forrására, pl. a diódák nyitó feszültségére. Ha a Nap felé fordul az oldal, akkor 270 mW-ra is számítani lehet. Bandi bácsi arra hívta fel a figyelmet, hogy a műhold bukdácsol, ezt is vizsgálni kell a szimulációban, hogyan változik az eredő feszültség, amikor a különböző napcellák elfordulnak.

Dudás Levi arról beszélt, hogy az adó elektronikában van egy dinamikus viselkedés, ha lemegy a busz feszültsége 3,3 volt alá, akkor csökken a rádió adó kimenő teljesítménye, ill. a tápfesznek megfelelően beáll egy szinten.

Bandi bácsi jelezte, hogy Csizmadia Elektől konkrét megoldást vár a mágneses anyagból. Ezzel egy újszerű feladatot is el lehet látni, a műhold visszatérését siettetni. Ha lehet, minél több ilyen speciális mágneses anyagot kell beépíteni.

Szóbakerült a busz-csatlakozó elhelyezése is, Bandi bácsi jelezte, hogy a kocka 5 oldalán vannak csak napcellák, a 6.-ik használható lehet a busz-csatlakozáshoz.

Ugyancsak szóbakerült a SMOG-1 honlap fejlesztés. Bandi bácsi ezt fontosnak tartja. Viktor jelezte, hogy van jelentkező, de 3 ember nem tudja egyszerre csinálni.

Mucs Béla tett egy ajánlatot: a cégénél lehet angol előadást tartani a Zsebi/SMOG-1 fejlesztés "innovatív" jellegéről. Kb. 300 résztvevőre lehet számítani, ellentételezésként szponzorálásra lehet számítani. 2-3 előadó is mehet, Bandi bácsira is számítanak, esetleg szinkron tolmácsot is biztosítanak. Június elején, közepén lehetne megszervezni.

Emil megemlítette, hogy megérkezett a rázógép német nyelvű, eredeti dokumentációja. Beszkennelte, így az ábra-feliratok fordítása, elhelyezése könnyebb lesz.

Géczy Gábor a fedélzeti totál-dózismérővel (TID) kapcsolatos fejleményekről beszélt. A doziméterhez szükséges RADFET-ekből többféle verzió is létezik, ezek nehezen beszerezhetőek és rendkívül drágák. Az alkatrészek beszerzéséhez, és a mérő teszteléséhez rendelkezésre állnak a szükséges külső kapcsolatok, támogatók. A dózismérő fedélzeti kísérlet fejlesztése valószínűleg szeptemberben fog megkezdődni.

Budapest 2015. május 29.

Tölgyesi János (HG5APZ)