SMOG-1 április 4-ei megbeszélés

A megbeszélést Bandi bácsi vezette. Elsőként Szalai Sándor tartott előadást a KFKI és az SGF eddigi és jövőbeni űrkutatással kapcsolatos munkáikról. Többek között a Vega szondától kezdve a Rosetta misszióig.

Dudás Levente beszámolt az elmúlt hetekben történt antenna szerelésünkről. Korábban már említettük, hogy a 4,5m-es parabola antenna forgatónk elromlott. Ezt leszereltük, elvittük a műhelybe, szétszedtük, kicseréltünk benne 3 csapágyat és a függőleges tengelyből leesztergáltunk annyit, hogy a vízszintes tengellyel ne érjen össze. A műhelyben való tesztelések után visszahelyeztük a forgatót és az antennát az oszlopra. a visszarakás után a kalibráció kezdetekor a függőleges reteszelés megszűnt és az antenna 15°-ot zuhant, majd az eleváció tengely megszorult.

Mivel a hajtás csiga és fogaskerékkel történik, mely önreteszelő, így a hiba komoly problémára utal. A következő héten ismét leszereltük az antennát és a forgatót, majd a tartalék -kevésbé pontos- forgatót szereltük vissza, így jelenleg ezen összeállításban üzemel az antenna forgatás.

Az elkövetkező héten a rádiós részeket üzemeljük be és a rossz forgató meghibásodásának okát keressük. Előzetes gépész vélemény alapján konstrukciós, alulméretezési hiba lehet az ok, noha a gyártó ehhez az antennához készítette, ezt a forgatót.

Levente a kommunikációs (COM) rendszerhez új IC-t talált, melynek a maximális RF teljesítménye 20dBm, így több alkatrészt is ki tudunk váltani. Ennek megfelelően elkezdte a COM panel újra tervezését.

Mágneses fékezéssel kapcsolatban mágneses hiszterézises lemezeket szeretnénk alkalmazni, így Bandi bácsi megkért egy a tanszéken mágneses témában dolgozó kollégát, hogy számolja ki, hogy a jelenleg kiválasztott anyag milyen mértékben csökkentené a műholdunk élettartamát.

Az akkumulátor hőszigetelését a H-ION kft. által előállított új hőszigetelő anyaggal szeretnénk megoldani. Jelenleg ezen anyagot tesztelik, hogy alkalmazható-e az akkumulátorunk beborítására és alkalmazható-e az űrbeli körülmények között, tehát teljesíti-e az igen szigorú előírásokat. Ha minden a tervek szerint halad a műholdon történhet meg ezen anyag űrbeli alkalmazásának, viselkedésének vizsgálata.

Török Péter beszámolt Műszaki Mechanikai Tanszéken zajló előzetes rázástesztekről. Ezen előzetes tesztek alapján a rázópad használható a Smog-1 rázástesztjeihez.

Péter másik témája a műhold pálya és helyzet szimulációs programjának jelenlegi állapotáról szólt. Ezen programmal lehet majd szimulálni a műhold kibocsátás utáni forgását, mozgását, amennyiben ismert a kocka modellje, súlypontja és a kibocsátást végző szerkezet geometriája.

A minket majdan pályára állító Unisat-7 műholdat fejlesztő Gauss Team-mel való megbeszélések alapján az antenna nyitást olvasztásos módszerrel kell megoldani.

Korábbi kísérletek alapján a nitinol alacsony hőmérsékleten való megbízhatatlan működése miatt az antenna anyaga citera vagy gitár húr lesz. Az antenna elhelyezése a rádiófrekvenciás szimulációk alapján megtörtént. A következő lépés ezen konstrukció megmérése mérőszobában, hogy megbizonyosodjunk a szimuláció eredményeinek helyességéről.

A következő megbeszélés április 15-én lesz, melyen Kristóf Timur számol be a fedélzeti számítógép (OBC) és a Smog-1 új honlapjának állapotáról.

Budapest 2016. április 3.

Hödl Emil Viktor