SMOG-1 2017 szeptember 15-ei megbeszélés

Az első nyár utáni megbeszélésen nagyon sok téma került megvitatásra. A nyár folyamán a műholdon végzett fejlesztésekről és elkövetkező határidőkről, a földi állomás fejlesztéséről, egy Cansat-os projektről és egy ballonos reptetésről hallhattunk érdekes beszámolókat.

SMOG-1 műhold

Géczy Gábor elkészült a repülő példány javított totál dózismérőjével és elkezdte az EPS-2 panelek beültetését.

Herman Tibor is elkezdte a repülő példány 6 darab napelem oldali EPS-1 panelek beültetését.

Kristóf Timur az OBC szoftverrel halad. Elkészült a fedélzeti fájlrendszer és az alrendszerek közötti kommunikációs protokoll is a véglegeshez közeli állapotba került, az OBC panel repülő példányának beültetése a hetekben kezdődik el.

Józsa Viktor beszámolt arról, hogy pontosabbá tették a műhold hőtani modelljeit és ezek alapján az akkumulátor az idő nagy részében 0 °C feletti hőmérsékletű lesz.

Kálmán Tibor a műholdvezérlő szoftverrel haladt és elkezdte a műhold által küldött adatok kezelésére szánt adatbázis tervezését és a kiszolgáló programok megírását. Ezen programok fogják kezelni az internetről érkező csomagok tárolását és naplózását.

SMOG-1 földi állomás

A 4,5 m-es antenna forgatójának és vezérlőjének lecserélése még október végén megtörténhet. Az új forgató az eddigi azimut-eleváció elrendezéssel ellentétben x-y elrendezésű lesz, így a magasabb elevációjú pályákat is jobban tudja lekövetni a rendszer, cserébe néhány laposabb pályát fog nehezebben követni. Ez jobb, mivel alacsony elevációs szögeknél a vételi viszonyok rosszabbak.

További témák

Dobos Mihály másod éves BSc. mérnök informatikus hallgató beszámolt a nyáron végzett CanSat feladatáról. Ennek keretében egy kész CanSat építő csomagot vett, és az ESA kiírásainak megfelelően össze is állított.

A CanSat-ok fém üdítős doboz méretű és alakú szerkezetek, melyek a cubesat-okhoz hasonlóan tartalmaznak fedélzeti számítógépet (OBC), energiaellátátó (EPS) és kommunikációs (COM) rendszereket, továbbá kísérletet. Ezen szerkezetet, jellemzően pár száz méter magasba juttatják, majd onnan eleresztve kísérleteket végez. Célja a diákok érdeklődésének felkeltése a mérnöki pálya iránt.

A fedélzeti számítógép, energiaellátás, kommunikáció adott volt. Ezt kellett kiegészíteni hőmérséklet és nyomásméréssel, továbbá egy szabadon választott tudományos kísérlettel.

A tapasztalatai ezzel a CanSat csomaggal negatívak voltak, mivel komoly hibák voltak a készen szállított rendszerekben, a legsúlyosabb hiba, hogy az EPS által szolgáltatott egyenfeszültség nem volt stabil.

A végső következtetése az volt, hogy érdemes egy saját CanSat csomagot fejleszteni, melyek mentesek az ilyen "gyermek" betegségektől. Ennek első lépéseit Mihály már meg is kezdte.

Az utolsó téma a Budapesti Piarista Gimnázium tanulói által végzet ballon reptetés volt. Erről Tomka Benedek és Dessewffy Domonkos számolt be.

A gimnázium 300-dik tanévének és 1784. július 27-én Szablik István piarista szerzetes által bemutatott léggömbös kísérlet tiszteletére álltak neki megtervezni és megépíteni egy ballonos kísérletet.

A kísérlet a léggömbön és az ejtőernyőn túl egy raspberry pi zero számítógépből, egy GPS modulból egy kamerából és érzékelőkből állt. A repülés során a nyomásmérés adataiból számításaik szerint (mivel a GPS modul csak 8 km-ig küldött adatokat) elérték a 24 km-es magasságot. A nyomás mérésen kívül külső- és belső hőmérsékletet, páratartalmat mértek és a repülés során folyamatosan készítettek felvételeket.

A ballont 2017. június 12-én engedték útjára a Tihanyi-félszigetről. A reptetésről itt érhető el egy összefoglaló kisfilm:
Piaristák az űrben

Budapest 2017. szeptember 25.

Hödl Emil Viktor