"a határ a csillagos ég"

Masat-1 süllyedése

A Masat-1-et 2012. február 13-án, több műholddal együtt, az Európai Űrügynökség Vega-1 nevű hordozórakétája 1450 km földtávolpontú (apogeum) és 310 km földközelpontú (perigeum) ellipszis pályára helyezte.

Az Európai Únió egy direktívájának megfelelően, melynek célja az űrszemét keletkezésének megakadályozása, kerültek erre a pályára. Ilyen magasságban a műhold várható éllettartama 1-4 év a felsőlégkör állapotától függően, mivel jellemzően a cubesat osztályba tartozó műholdak oktatási illetve technológiai kísérlet célzattal készülnek (bár ez a tendencia mára megváltozott, mivel egyre több épül kereskedelmi, üzleti céllal), így a fejlesztők célkitűzései 3 hónap - 1 év alatt teljesülnek.

A műholdak magasságának csökkenése ilyen magasságban elsődlegesen a légköri súrlódás miatt következik be. 300-400 km magasságban ugyan nagyon ritka a légkör (közel tökéletes vákuum), de a műhold 27-28 ezer km/óra sebességge miatt ezen ritka légkör is jelentős fékező hatást fejt ki.

Az 1. ábrán a Masat-1 apogeuma és perigeuma van ábrázolva a Föld felszíntől mérve 2012. február 13-tól 2015. január 15-ig. A 2. ábra ugyanazt ábrázolja 2014. szeptember 1-től 2015. január 15-ig.

1.ábra 2.ábra

Ezen ábrák az AGI STK 10 program ingyenes változatával készültek. A program a pálya adatokat TLE-kből számolja. A program ezen verziója nem használ semmilyen légkör modellt, a műhold süllyedését a TLE-ben található drag-term (süllyedési faktor) alapján számolja. Az adott időponthoz tartozó perigeum és apogeum mindig az időben legközelebbi TLE-vel számolja ki a program. Tehát 2014. szeptember 1-ei időponthoz a szeptember 1-i TLE-t használja a szeptember 2-ai időponthoz a szeptember 2-ai TLE-t használja és így tovább. A görbe alapján úgy tűnhet, hogy a műhold időnként emelkedik, ezen jelenség abból adódik, hogy a NORAD bizonyos pontossággal tudja meghatározni a műhold pozícióját továbbá a TLE adatait feldolgozó algoritmus sem tudja tökéletesen visszaállítani a pálya adatokat a TLE-ből.

A műhold, akkor lép be a légkörbe, mikor eléri az úgynevezett Kármán-vonalt, mely 100 km-es magasságban van. Ez a Masat-1-nél 2014. október 29-ei TLE-vel számolva 2014. december 23-án következik be. Ahogy közeledik a légkörbe lépés, úgy ez az időpont változni fog. Jelenleg azt lehet mondani, hogy a Masat-1 2014. december 15. és 2015. január 15. között fog belépni a légkörbe és elégni. Addig a Masat-1 tovább készít a Földről fényképeket és gyűjtjük a fedélzeti rendszerek adatait.

Budapest 2014. október 29.
Hödl Emil Viktor

Galéria - válogatás